BANKOVNÍ REGISTR KLIENTSKÝCH INFORMACÍ (BRKI)

Bankovní registr klientských informací (BRKI) provozuje společnost CBCB – Czech Banking Credit Bureau, a.s. Vede databázi údajů o smluvních úvěrových vztazích mezi bankami a jejich klienty. V BRKI se tak zobrazují údaje o naší bonitě, důvěryhodnosti a platební morálce, tedy celkové úvěrové angažovanosti včetně čerpání jednotlivých úvěrových produktů. BRKI obsahuje pozitivní i negativní informace, čímž bankám poskytuje informace o naší kompletní úvěrové historii. Nám naopak umožňuje úvěrovou historii budovat. Díky pozitivním informacím v registru navíc mohou banky mnohem lépe vyhodnotit případnou hrozbu našeho předlužení, když žádáme o nový úvěr.

Jaký má pro nás BRKI přínos?

Pokud své závazky splácíme řádně a včas, potom tuto skutečnost banka uvidí v našem výpisu z registru BRKI a bude na nás nahlížet jako na solidního klienta. Pravděpodobně tak dostaneme požadované finanční prostředky rychleji a bez nutnosti dokládání dodatečných dokumentů. Je také možné, že dostaneme lepší podmínky než klient neznámý a ten, co své závazky nesplácí řádně a včas.

Je možné, aby údaje z BRKI někdo zneužil?

Bezpečnost údajů v BRKI je velmi dobře zajištěna jak po technické, tak organizační stránce. Data jsou šifrována a přenos je maximálně zabezpečen. Všechny komunikující servery i uživatelé tohoto uzavřeného systému jsou navíc identifikováni a autorizováni pomocí certifikátů vydaných kvalifikovanými poskytovateli certifikačních služeb. Vedle technického zabezpečení dat je zde množství organizačních pravidel a kontrol zajišťujících nemožnost zneužití systému a dat v něm obsažených.

Zpracování osobních údajů v registrech

Naším právem, a zároveň i zájmem správců osobních údajů zpracovávaných v registrech a také registrů, je udržování přesnosti zpracovávaných osobních údajů. Proto máme právo při zjištění nesrovnalostí požádat o opravu zpracovávaných osobních údajů a s ní spojené právo na omezené zpracování nesprávných, nebo neaktuálních údajů do doby provedení opravy. Naše další práva, jako je právo vznést námitku, právo na výmaz osobních údajů nebo právo podat stížnost, jsou podrobněji popsána v Informačním memorandu, které je k dispozici na www.cbcb.cz. BRKI má v souladu s GDPR jmenovaného pověřence pro ochranu osobních údajů, na kterého se můžeme obrátit v případě, že se nám nepodaří požadavek vyřídit v Klientském centru. Kontaktovat ho můžeme na adrese poverenec@cbcb.cz.

Pokud nesplatím jednu splátku třeba jen o jeden až dva dny, objevím se v BRKI jako neplatič?

Jednodenní až dvoudenní zpoždění se zaplacením splátky se v BRKI zpravidla neobjeví. Uživatelé BRKI (banky) údaje ze svých databází aktualizují jednou měsíčně, a to vždy podle uhrazených splátek ke konci předchozího měsíce.

Připravuje:

Ve spolupráci s: