Kdo na to dohlíží
V oblasti platebního styku dohlíží na činnost všech institucí, tedy nejen bank, ale i platebních institucí, institucí elektronických peněz a dalších subjektů, centrální banka ČR, kterou je Česká národní banka. ČNB v oblasti platebního styku dohlíží zejména na dodržování informačních povinností ze strany poskytovatelů platebních služeb podle zákona č. 370/2017 Sb., o platebním styku, ve znění pozdějších předpisů. Bližší detaily najdeme přímo na webových stránkách ČNB.
Finanční arbitr ČR
Pokud nejsme spokojeni s tím, jak je řešena reklamace nebo náš spor v oblasti platebního styku, může nám v některých případech pomoci nejen soud, ale také Finanční arbitr České republiky. Je to státem zřízený mimosoudní orgán příslušný k rozhodování některých sporů na finančním trhu. Podání k němu jsou bezplatná a stejně jako celý proces spojený s řízením. Na kancelář Finančního arbitra se můžeme obrátit například
- v případě, že se jako uživatel platebních služeb dostaneme do sporu s jejich poskytovatelem
- v případě, že se jako držitel elektronických peněz dostaneme do sporu s jejich vydavatelem
- v případě, že se jako klient směnárenského obchodu dostaneme do sporu s provozovatelem směnárenské činnosti.
Pokud se Finanční arbitr bude naším případem zabývat, posoudí jej a rozhodne, zda z jeho pohledu byla chyba na straně poskytovatele služeb (resp. provozovatele či vydavatele), anebo nikoli. Pokud ano, může poskytovateli služeb nařídit, aby naší reklamaci vyhověl a současně mu uložit odpovídající pokutu. Poskytovatel buď takovému rozhodnutí Finančního arbitra vyhoví, anebo má možnost obrátit se na soud, který jediný může jeho rozhodnutí přezkoumat a buď jej potvrdit, nebo zvrátit.
Finanční arbitr se ale nemůže zabývat případy, které jsou již řešeny soudní či rozhodčí cestou.
Bližší detaily o možnostech a činnosti kanceláře Finančního arbitra, včetně formulářů k podání návrhu, najdeme na www.finarbitr.cz